Pedoman

peNGiKuT

Friday, January 25, 2013

Lawak : Sultan Mahu Umat Islam Contohi Rasulullah

Sempena maulidur rasul ini kawe lihat banyak negeri mengadakan acara perarakan yang disertai oleh kakitangan kerajaan pelbagai peringkat serta pihak swasta. Kebanyakkan peserta perarakan memakai baju melayu serba lengkap sambil diiringi pemegang sepanduk sempena maulidur rasul. Kemudiannya mereka akan tiba disatu tempat terutama di stadium dan mendengar ucapan ketua agama yang biasanya dilakukan oleh para sultan atau yang dipertuan negeri.

Menerusi berita TV3 kawe dapati beberapa sultan dalam ucapan mereka menyeru rakyat terutama yang beragama Islam agar mencontohi rasulullah. Selain itu mereka juga mahu umat Islam mengamalkan perintah Allah yang disampaikan oleh Rasulullah SAW dalam kehidupan.

Pada kawe tidak salah menyeru orang ramai tetapi apa yang menggelikan hati kawe ialah orang yang menyeru tu, tak pula ikut sama berarak dalam perarakan yang diadakan. Itu baru satu contoh. Kemudian apabila melihat kepada cara mereka maka susah nak tengok apa yang mereka contohi daripada Rasulullah SAW. 

Kawe nak ulas-ulas panjang pun takut kena tangkap percuma pulak maklumlah mereka ini kan golongan dewa-dewa kayangan...hahaha...Penatlah Malaysia kalau ada orang macam ni jadi pemimpin. Nak digelarkan 'ulul amri' pun jauh jelak kalau nak diberikan pun tapi jangan terkejut kalau ada orang Melayu yang merasakan puak dewa-dewa ini adalah ulul amri...hahahahaha

No comments: